VR szakzsargon – szótár

Mi mit jelent a VR világában?

A VR az elmúlt egy-két évben a semmiből iparággá nőtte ki magát, szakmává vált és megszületett a saját szakzsargonja. Netes böngészéseink közben folyamatosan kifejezésekbe, rövidítésekbe futunk. Mivel ezek a szavak korábban nem léteztek, a VR szakzsargon – szótár blogunkban összeszedtük nektek a legfontosabbakat és leírjuk, mit jelentenek. Vigyázat: száraz, de hasznos anyag következik!

HMD: VR szemüveg.
Controller: A bal és jobb kezünkben lévő kis kütyük, amikkel játék közben a VR beli eseményeket irányítjuk.
Tracking: A VR rendszerünk térbeli tájékozódása, mozgásunk követése. Minél jobb, annál pontosabbnak érezzük például a kezünk mozgását a VR-ban.
Hand tracking: A VR szemüveg kontroller nélkül is érzékeli, hogy hol a kezünk és azt megjeleníti a VR-ban.
Eye tracking: A VR szemüveg érzékeli, hogy épp merre nézünk. Ott éles képet látunk, máshol a felbontás visszaesik. Ezzel a technológiával gyengébb PC is meg tudja hajtani a gépigényes játékokat magas felbontáson.
Face tracking: A VR szemüveg arcunk gesztusait, szájunk mozgását érzékeli és a VR beli karakterünkre rámontírozza. Ezzel a VR beli karakterünk életszerűbbé válik.

Base station: Ez egy szenzor, amit rögzítünk a szobában és a VR beli mozgásunk kiszámításához használja a rendszer. Nem minden szemüveghez kell.
Inside Out Tracking: Ez egy olyan megoldás neve, ami nem használ Base Stationt, de mégis szabadon mozoghatunk a VR-ban.
FOV:
A VR szemüvegben a látószög. Minél nagyobb, annál jobb. Analógia: Nagyobb TV = nagyobb látószög
IPD: A két pupillánk közötti távolság milliméterben. Akkor jó egy VR szemüveg, ha az IPD állítható rajta.

6DOF: Azt jelenti, hogy a VR térben teljesen szabadon mozoghatunk bármilyen irányba. Fel-Le, előre-hátra, jobbra-balra. Csak az ilyen rendszerek adnak igazán jó élményt.
Screen Door Effect: A szemüveg lencséi mögött lévő panelen található pixelek közötti rés. Minél kisebb ez az érték, annál összefüggőbbnek látjuk a képet a szemüvegben.
Resolution: A VR szemüveg felbontása. Minél nagyobb, annál szebb a kép.
Frame Rate: Az egy másodperc alatt megjelenített képek száma. Minél magasabb ez az érték, annál folyamatosabbnak érezzük a mozgásokat a VR-ban.
Stripe: A VR szemüvegünk pántja, ami a fejünkön tartja az eszközt.


Cover:
Védőburkolat. Lehet a szemüvegen és a kontrollereken is.
SteamVR: Egy program, ami lehetővé teszi, hogy a PC-n futó játék a VR szemüvegben látható legyen.
WMR: Ez egy program, ami lehetővé teszi, hogy a Base Station nélküli rendszerek működjenek.
SideLoad: Nem a gyártó játékáruházából származó alkalmazások feltelepítésének a módja.
Developer mode: A szemüvegen engedélyezhető beállítás.

Még egy pár szakzsargon:

Virtual Desktop: Egy program, ami a VR szemüvegünkben megjeleníti a számítógépünk képernyőjét.
Casting: A VR szemüvegünk képének a TV-n történő, valós idejű megjelenítése. Hasznos, ha szeretnénk, hogy mások is lássák, hogy mit csinálunk épp a VR-ban.
PUK: Egy szenzor, aminek a mozgását a VR rendszerünk érzékeli. Tehetjük a kezünkre, lábunkra, vagy egy puskára.
Room setup: VR rendszerünk beállításának az egyik első lépése. Ezzel határozzuk meg a rendelkezésre álló teret, amiben mászkálhatunk VR-ozás közben.
Guardian: Annak a virtuális védőhálónak a neve, ami megjelenik a szemüvegben, ha a rendszer azt érzékeli, hogy elhagyni készülünk a rendelkezésre álló játékteret.

Room Boundry: Annak a virtuális védőhálónak a másik neve, ami megjelenik a szemüvegben, ha a rendszer azt érzékeli, hogy elhagyni készülünk a rendelkezésre álló játékteret.
Floor Level: A VR beli padló helye. Akkor jó a rendszerünk beállítása, ha a VR beli padló pontosan ott van, ahol az igazi padlónk.
LBVR: VR játékterem.
Freeroam: Olyan VR rendszer, amiben ha A-ból B-be el akarunk jutni, akkor a valós életben ténylegesen sétálnunk kell.

Teleport: Egy VR -beli mozgás fajta. Ha előre akarunk menni a játékban, akkor a kontrollerrel oda mutatunk, ahova menni szeretnénk és egy gomb megnyomása után egyszerűen ott termünk. Eközben a valós életben nem léptünk semerre.
Locomotion: Egy VR beli mozgás fajta. Ha előre akarunk menni a játékban, akkor a kontrolleren nyomva tartunk egy gombot és azt látjuk, hogy folyamatosan haladunk előre. Eközben a valós életben nem léptünk semerre.
Cable: A szemüveget és a PC-t összekötő kábel.
Grab button: A kontrolleren az a gomb, amivel a VR beli tárgyakat megfogjuk.
Trigger: A kontrolleren az a gomb, ami úgy néz ki, mint a fegyvereken a ravasz. Ezzel a gombbal tudunk lőni a VR játékokban.

Motion sickness: A VR beli mozgáskor kezdetben ránk törő szédülés és hányinger. Idővel elmúlik.
Lense: A VR szemüvegünk szemlencséje. Minél nagyobb, annál jobb.
Link cable: Egy kábel, ami az Oculus Quest és Quest 2 szemüvegeket köti össze a számítógépünkkel, ha PC VR játékot szeretnénk játszani.
PCVR: Olyan VR játék, ami számítógépen fut.

Reméljük, hasznos lesz számotokra ez a kis háziszótár. Ha belefuttok egy kifejezésbe, vagy rövidítésbe és nem tudjátok értelmezni, írjatok nekünk bátran.

Üdv,
Az AllinVR csapata

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük